lørdag 27. mai 2017

#152 Saison in the sun

I anledning vellets 40-årsjubileum for Skogfarefestivalen, ble det etterlyst hjemmebryggere til å brygge et øl til festen. Jeg meldte meg så klart, og endte opp med å ta på meg bryggingen. Jeg fikk låne et bryggeri fra vellet, en BB60 med silbunn. Aldri brygget med den før, men den fungerer som en meskekjele og kokekjele. Selve maskinen fungerte bra, men oppsettet er langt fra så smidig som en Braumeister. Den ble for øvrig brukt som HLT. Vørteren fra BB60-en måtte jeg tappe på gjæringskar mens jeg skylte, for deretter å vaske BB60-en før vørteren ble helt tilbake og kokt. Jeg var litt bekymret for både oppkoket og nedkjølingen, siden BB60-en har et 3000 W element og kjøleren som fulgte med var latterlig liten. Heldigvis kom Bryggselv Asker meg til unnsetning, og lånte meg en 3,2 kW dyppvarmer og stor kjølespiral, noe som gjorde prosessen rask og effektiv.

Tusen takk Erik og Bryggselv Asker!!

Jeg landet på å brygge en saison. Målet er et ganske lyst og lett øl,men som utfordrer smaksløkene noe mer enn en pils. Takk til Tone for navneforslaget.

Garm Saison in the sun
77 % utbytte, 50 liter

Malt:
7 kg pilsmalt
1 kg viennamalt
1 kg rugmalt
1 kg hvetemalt
0,3 kg BEST caramel munich I, 90 EBC
1 kg sukker

Humle:
45 g magnum 10 % i 60 min
60 g saaz 3,5 % i 15 min
60 g saaz 3,5 % ved kokeslutt

Gjær:
White Labs wlp 565 belgian saison I, 2, 75 liter starter.

Koketid: 90 minOG(e): 1.058FG(e): 1.008IBU: 30EBC: 10

Innmesk: 65°C i 60 min. Utmesk 78°C i 10 min. Skylte mesken med ca. 50 liter vann.

BB60

Perfekt mesketemperatur

Speidel som HLT. Humleplanten min vokser godt i varmen.

Første uttrekk, "gyle", av vørteren.

OG 1.056



Notater:

Etter brygging: Endte opp med 48 liter øl fordelt på to gjæringskar, OG 1.056. Alt i alt gikk bryggingen veldig bra. Nå står gjæringskarene i kjellerstuen, som holder rundt 17-18°C før de settes på baderomsgulvet. Begge dunkene fikk 90 sek med 1 L/min oksygen. I morgen tidlig blir det en dose til. Dette skal være nøkkelen til å få 565-gjæren til å gjære godt.

8.6.17: Tappet på to store og et lite fat FG 1.007, 6,4 % abv. En del høyere enn forventet og ønsket, egentlig. Men veldig god!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar