lørdag 17. september 2016

#143 Pasjonsweisse

Kona kom med en bestilling på øl, noe jeg sjelden får. Det er en interessant oppgave å brygge for andre, å lage oppskrift basert på det smaksbildet de ønsker. I dette tilfellet var ønsket en berliner Weisse med pasjonsfrukt. Hun hadde nemlig sett at Bryggselv selger poser med fruktpuré.

Utgangspunktet er en ganske standard berliner weisse, med 2/3 pale malt og 1/3 hvetemalt. Ingen humle. Jeg mesket og skylte som vanlig, før jeg lot den stå noen minutter på 80°C for å pasteurisere vørteren. Deretter ble den kjølt ned til 40°C og tilsatt lactobacillus delbruckii. Bakterien hadde jeg dyrket opp i en ro liter starter med 10 % eplejuice og bittelitt kalk (CaCO3), etter anbefaling fra Milk The Funk sin wiki. Etter ca. 1 1/2 dag ble ølet brakt tilbake til kokekjelen og kokt som vanlig. SG hadde sunket fra 1.030 til 1.018, så jeg tilsatte 500 g maltekstrakt, slik at gjæren skulle ha noe å jobbe med. Siden ølet blir kokt, er det nå et "rent" øl, og jeg trenger ikke være redd for å infisere resten av bryggeriet mitt. Gjæringskaret jeg brukte først er nå dedikert til surøl...

En lærdom fra denne runden med brygging, er at jeg trenger et pH-meter. Det vil hjelpe med å kontrollere når jeg kan avbryte bakteriegjæringen, og hvor mye melkesyre jeg skal tilsette vørteren for optimale forhold. Det er også aktuelt å gjøre for den rene gjærkulturen, for å forberede den på det sure miljøet den skal jobbe i. 

Garm Pasjonsweisse, berliner weisse med pasjonsfruktpuré. 
22 liter, 75 % utbytte

Malt:
2 kg pale ale malt
1 kg hvetemalt

Humle:
Ingenting!

Bakterie:
White labs wlp677 Lactobacillus delbruckii

Gjær:
White labs wlp00, slurry fra #141. Lagde en starter på en liter, med en liten dæsj melkesyre. 

Koketid: 60 min (etter bakteriegjæringen)
OG(e): 1.030
FG(e): 1.010
IBU: 0 (mulig gjæren, som er høstet fra en IPA bidrar med noe)
EBC: 5

Innmesk: 62°C. 62°C i 30 min, 72°C i 30 min. Utmesk 78°C i 10 min. Skylt mesken med fem liter vann.

Notater

Etter brygging: Endte opp med 25 liter, OG 1.030. Tilsatt bakterier og satt i kjøleskap på 38°C. 

13.9.16: Ølet har gjæret ned til 1.018, og smaker surt (trenger pH-meter!). Helt over i speidelen og kokt i en time, menst for å konsentrere sukkeret. Tilsatt 500 g maltekstrakt. Endte opp med 22 liter,ny OG 1.030. Tilsatt 300 g pasjonsfruktpuré. Satt i kjøleskap på 20°C.





17:9.16: Satt i romtemperatur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar