tirsdag 18. juni 2013

Varme dager betyr sommerpause. Nesten.

Den varme årstiden er over oss, og det betyr fort mindre bygging for mange. Nå skal det sies at alle bryggere bør ha temperaturkontroll på gjæringen. Selv bruker jeg et kjøleskap med en frostvakt i. Temperaturen reguleres med en STC-1000. 

Det varme været påvirker også kaldtvannet. Det er betraktelig varmere nå enn midtvinters. Det hår stort sett greit for ale, men lager kan være en utfordring.  Det finnes triks, som for eksempel å kjøre kjølevannet gjennom et isbad. 

Stort sett er det lite bryggging for meg om sommeren. Sommerølet brygges stort sett om våren. Men akkurat nå savner jeg en skikkelig IPA i sortimentet, og mange av ølene jeg har på fat nå er ting som skal lagres til høsten. Derfor blir det et siste brygg før sommerferien i morgen. Gjærstarten er klar, og oppskriften er klar. En IPA med utelukkende chinook. Masse chinook. Gleder meg allerede!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar