torsdag 20. juni 2013

#92 Garm Chinookie

I går kveld ble det brygget IPA. Jeg gikk for en enkel oppskrift, hovedsakelig pale ale malt, og litt krystallmalt. Kun chinook og kun to tilstelninger i kjelen. Jeg gikk for en whirlpool/hop stand på 20 min før kjøling. Siste humletilsetning ble slengt oppi etter endt koking. 

Jeg skal teste ut ny pale malt, nemlig Bestmalz' pale ale malt. Den skal visstnok være bra og gi bedre utbytte enn Thomas Fawcetts maris otter. Vel, jeg fikk dårlig utbytte i går også. 20 liter i gjæringsdunken, OG 1054. Humlen har nok skyld i redusert volum, men ikke all. Jeg skal rense pumpen før neste brygg, og se på andre måter å få effektiviteten opp til 75-80 %. 


Garm Chinookie
22 liter, 75 % utbytte

Malt:
5,3 kg pale ale malt (bestmalz)
0,2 kg pale crystal 75 EBC (TF)

Humle:
45 g chinook 11,6 % i 60 min
80 g chinook ved kokeslutt, 20 min whirlpool 
50 g chinook tørrhumle 14 dager

Gjær:
Wyeast 1318, 1,3 liter starter (jeg har tydeligvis blingset da jeg beregnet starter, for jeg ser i ettertid at den skulle vært på 2 liter. Krysser fingre for at det får bra!)

OG(e): 1057
OG(m): 1054
FG(e): 1010
IBU: 57 (får også en del bitterhet fra whirlpool, men det finnes ingen beregninger for)
EBC: 13

Mesket på 65 grader i 75 min, utmesk på 76 grader i 20 min. Skylt med 7 liter vann. 
Kokt i 75 min. 
Gjøres i to dager på 18 grader før den settes i romtemperatur og tørrhumle tilsettes. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar