lørdag 6. april 2013

#89 Belgisk blonde

Nok en bryggedag, den niende for året! I Amsterdam fikk jeg servert en veldig god blonde fra De Bekeerde Suster, og etter det tenkt at dette må være et flott sommerøl. Jeg forsøkte å få oppskriten til bryggeriet, men bryggeren var på påskeferie, og etter det har jeg ikke hørt noe. Skal nok purre en gang senere.

Jeg ønsker en blonde med noe mindre alkohol enn det som virket typisk i Amsterdam (men Norbrygg definerer grensen helt ned til 5,5 %). Jeg vil ha et knusktørt øl, men likevel noe fylde. En liten porsjon havregryn skal gi den munnfølelsen jeg ønsker, mens en stor dose sukker skal sørge for god utgjæring.

Garm Blonde
22 liter, 75 % utbytte

Malt:
3 kg pilsmalt (bestmalz)
0,62 kg viennamalt (bestmalz)
0,35 kg økologisk lettkokte havregryn
0,5 kg sukker (koker i en time)

Humle:
60 g hallertauer mittelfruh 4,3 % i 60 min
40 g hallertauer mittelfruh 4,3 % ved kokeslutt

Gjær:
WLP570 Belgian golden ale, 1,75 l starter iht mrmalty.com (starter satt samme dag, pitcher hele starteren)

OG(e): 1048
FG(e): 1008
IBU: 31
EBC: 6

Meskeprogram: Innmesk: 52°C, 65°C i 75 min, utmesk: 77°C i 20 min
Skyller med 7 liter vann 77°C
Koketid: 90 min

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar