mandag 4. februar 2013

#83 Porter

I går ble det brygget øl til Publikumsfavorittkonkurransen under årets NM i hjemmebrygging. Jeg skal ikke si så mye om det (må jo ha noen hemmeligheter), men jeg hadde den tøffeste bryggedagen på lenge. Speidelen maktet ikke å pumpe gjennom all makten, og jeg måtte ty til BIAB-utstyret mitt for å avlaste Speidelen. Men jeg traff ganske bra på volum og OG likevel. Det eneste jeg ikke har kontroll på er temperaturen i BIAB-mesken. Termometeret mitt har nemlig gått i stykker. Så jeg er veldig usikker på hvordan utgjæringen blir på denne, men det vil tiden vise.

Mørkt og sterkt øl
Røykporteren ble tappet på flasker og fat i går. Heldigvis var røyksmaken mer fremtredende etter gjæring enn etter brygging. Er nok ikke like mye som første utgave, men jeg mener å huske at røyksmaken ikke var veldig potent i den heller. Jeg må ta en bedømming av ølet før jeg melder det på for å se hvilken klasse jeg bør definere det som. Seks flasker ble tappet, resten gikk i fat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar