fredag 25. januar 2013

Post brygging

Stort sett gikk alt bra i går. Fikk lavere utbytte enn på mandag, så OG ble 1050. Rart at jeg hadde så bra utbytte på mandag (87 % meskeutbytte, med mer malt) og så dårligere i går (75 % meskeutbytte). Begge gangene ble mesken stoppet to ganger for å røre rundt, og jeg skylte med seks liter vann etter mesking. Det rant godt, så det var ikke noe galt med pumpen, og maltmølla er stilt inn på samme åpning. Endte opp med samme volum etter mesking også. Nuvel... Skal sies at gårsdagens resultat er rundt normalen, mens mandagens utbytte tilhører sjeldenhetene.

Ølet står til gjæring på 8°C. Jeg klarte å kjøle det ned til 14°C på 30-40 min. Deretter satte jeg vørteren ut i -13°C gjennom en episode med "Game of Thrones", før jeg ristet inn luft og tilsatte gjæren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar