lørdag 26. januar 2013

Picobrygg #4 Tysk pils

Tredje brygg på en uke. Dette er villt! I dag har jeg brygget et lite brygg med tysk pilser, denne også tiltenk NM, hvis den blir bra. Jeg føler at det er vanskeligere å holde god hygiene med disse små bryggene (trenger mer trening og erfaring med dette oppsettet), og alle feil kommer frem i slike lette, lyse og smaksfattige øl. Så dette er en skikkelig utfordring.

Garm Tysk pils
4 liter, 65 % utbytte

Malt:
0,87 kg pilsmalt
0,15 kg lys munchnermalt 15 EBC

Humle:
8 g hallertauer mittelfruh 4,6 % FWH
5 g  hallertauer mittelfruh 4,6 % i 1 min

Gjær:
Wyeast 2308 Munich Lager

OG(e): 1051
FG(e): 1012
IBU: 28
EBC: 10

Mesket på 67°C i en time. Kokt i 90 min. FWH ble tilsatt i det meskeposen ble tatt ut, så det ble ikke en veldig lang FWH. Denne skal gjæres sammen med schwarzbieren på 8°C.

2 kommentarer:

  1. Hei og takk for en kongebra side!
    Har du fått smakt på denne tyske pilsen, og hva ble konklusjonen? :-)
    Har du evt. laget pilsner med Saaz eller Tettnanger som du er fornøyd med? Jeg brygger for det meste pilsner/lager men jeg er litt usikker på humlemengden.
    Så hvis du har evt. andre oppskrifter å vise til er det helt konge.
    Mvh Arne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.

      Jeg er fornøyd, men nå har jeg ikke flere flasker igjen. Den ble nesten litt for ren i smaken, lite svovel. Blir spennende å se hva dommerens sier.

      Jeg har brygget en tsjekkisk pils med masse saazhumle en gang. Du finner den på bloggen. Jeg ble ikke helt fornøyd selv, men den var ok. De som smakte likte den.

      Slett