fredag 14. desember 2012

Oppdatering på mjødene

Den første mjøden jeg satte startet å gjære særdeles fort (innen tolv timer) og gjæret jevnt og trutt i to uker. Nå har det roet seg ned, og mæling i dag viser at den har kommet seg ned til 1020, 12,9 % alkohol. Den skal få stå en uke eller to til før den stikkes om for å lagre og klarne før flasking.

Den andre mjøden med brett B har det dessverre ikke gått så bra med. Inntil i går har det ikke vært aktivitet i det hele tatt, og mest sannsynlig har det vært for lite gjær i røret til å klare å komme igang. Brett kan være ganske treig i forhold til sacc, så jeg prøvde å ikke stresse for mye med det i starten, men nå har jeg gitt opp. Skal sies at jeg registrerte aktivitet i går, men hydrometeret viste at den kun har gjæret ned 5-10 grader. Jeg har kokt opp vann for å rehydrere en champagnegjær, som jeg skal tilsette for å se om den kan reddes. Frykten er at den har blitt infisert med bakterier og gjort den sur. Men en pakke gjær koster ikke mye, så jeg prøver. Mulig jeg også skal la den stå med litt krydder etter endt gjæring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar