fredag 24. februar 2012

Brygg #62: Mild

I dag har jeg tatt meg en ekstra fridag, fordi det er vinterferie og jeg har fersk gjær klar til å lage øl. Nok en gang skal det brygges et alkoholsvakt øl, nemlig en mild. Oppskriften er basert på artikkelen til Gahr på Norbryggforumet, med en liten endring. En stor utfordring med lavalkoholøl, er at de fort kan bli tynne i munnfølelsen. En mild skal ha masse maltsmak, så jeg byttet ut et kilo maris otter med munchnermalt. I tillegg mesker jeg på høy temperatur (68 grader) og bruker wlp002 som etterlater en del restsødme. Men fylde og sødme er ikke helt det samme. Derfor munchnermalten. Carapils kunne også vært et bra hjelpemiddel.

Garm Mild
22 liter, 75 % utbytte

Malt:
2 kg maris otter
1 kg munchnermalt
0,2 kg ambermalt
0,25 kg mørk krystallmalt
0,2 kg krystallmalt
0,1 kg pale choclate malt
0,05 kg svartmalt

Humle:
10 g target 14 % i 60 min
15 g fuggles 4,7 % i 15 min
15 g fuggles 4,7 % ved kokeslutt

Gjær:
wlp002, slurry fra brygg #61

OG(e): 1039
OG(m):
FG(e): 1012
IBU: 23
EBC: 40

Mesket på 68 grader i en time, utmesk på 77 grader i 10 min.

I dag er første brygg med ny kran på Speidelen:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar