tirsdag 30. august 2011

Mjød #2

Jeg er nok ikke kjent for å være tålmodig, så da jeg så mulighet for å sette mjøden i dag, gjorde jeg det. Gjæren så ut til å ha formert seg godt i starteren. Mjød er ganske simpelt  å lage i forhold til øl, og det tok meg omtrent en time. Her er min fremgangsmetode:

- Jeg kokte opp 12 liter vann, med kjølespiralen og en rørepinne ( en stekespade i rustfritt stål i dette tilfellet). Slik blir vannet, spiral og stekespaden desinfisert. Jeg hadde oppi omtrent en spiseskje med gjærnæring.
- Etter kun få minutter med kok, startet jeg kjøling. Da vannet holdt 70 grader, stopper jeg, og heller i honningen. Honningen var krystallierst, men en liten halvtime i varmt vannbad gjorde den flytende igjen, og jeg brukte en desinfisert skje til å skrape ut det som ikke kom ut av seg selv.
- Honningen ble så rørt godt ut, slik at den blandet seg, og deretter forsatte jeg med kjølingen til mosten holdt ca 20-25 grader.
- Mosten ble helt oppi gjæringskaret, og ristet godt for å få inn masse luft. OG-prøven viste 1090.
- Starteren ble helt ut, slik at kun gjærkaken lå igjen, og tappet så most oppå den. Dette for å få med minst mulig øl i mjøden.

Det er det hele. Nå står den i romtemperatur for å gjære. Jeg kommer til å riste på dunken daglig i starten for å sørge for gode forhold for gjæren. Bare å krysse fingrene nå, og vente. Og kjøpe et små glassgjæringskar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar