tirsdag 5. juli 2011

Brygg #47: IPA

I dag ble brygging igjen. Wohoo! Jeg gikk tom for IPA en drøy uke siden, og bryggselv.no fikk nettopp inn ny ladning med amerikansk humle så da var det ingen tvil om hva som skulle brygges. Jeg besilte simcoe, citra og amarillo. Citra har jeg kun erfaring med fra Kjell Pops single hop IPA fra Grünerløkka brygghus. Jeg syntes humlen var interessant, men ikke min favoritt som single hop. Kombinert med en typisk amerikansk citrushimle derimot tror jeg den kan gjøre seg godt. Så derfor prøvde jeg denne oppskriften i dag:

Garm IPA
22 liter, 75 % utbytte

Malt:
4,6 kg maris otter
1 kg rugmalt
0,2 kg krystallmalt

Humle
35 gr citra 13,5 % i 20 min
35 gr simcoe 12,2 % i 20 min
40 gr simcoe 22,2 % i 10 min
60 gr citra 13,5 % ved kokeslutt
50 gr amarillo ved kokeslutt

40 gr simcoe tørrhumle
40 gr citra tørrhumle

Gjær
WLP051 California ale V, 2 liter starter iht mrmalty.com

OG(e): 1060
OG(e): 1053 ( iiiiik!)
FG(e): 1012
IBU: 80
EBC: 18

Jeg fikk tydeligsvis ett latterlig dårlig utbytte. Kontroller underveis viste at jeg lå bra an, så målingen etter kok forbauset meg. Mulig jeg tilsetter litt sukker for å øke OG uti gjæringen.

Legg merke til at all humlen ble tilsatt de siste tyve minuttene. Dette skal gi en god bitterhet, og selvsagt masse smak og aroma. Jeg har også brukt en del rug, som skal gi et mer krydret preg. Smakte en rug-IPA på NM 2010, og den var meget god.

Ølet står i boden på 19 grader og skal få stå der i noen dager før jeg tar den ut i romtemperatur.


- Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar