fredag 28. januar 2011

Fat og rengjøring

Bandyforbundet og bærum kommune konspirerte mot meg i dag, slik at jeg ikke fikk trene. Og jeg som hadde pakket bagen klar og greier. Siden jeg plutselig hadde noen timer til overs, bestemte jeg meg for å gjøre noe jeg har utsatt en stund: Demontere og rengjøre de ledige fatene. Det er noe man bør gjør i ny og ne, sikkert to ganger i året, minst. Jeg har for tiden fire ledige fat, pluss det lille. Her er min fremgangsmåte:

Fatene demonteres fullstendig. Det vil si at postene skrus av, popets, stigerør og sikkerhetsventil tas ut og pakninger på stigerør og lokk tas av. Her ser dere er alle delene i et fat (med unntak av selve fatet da).


Delene i fatet: Stigerør CO2 inn (kort), popet m/o-ring og innpost. Stigerør øl ut (langt), popet m/o-ring og utpost. Lokk med sikkerhetsventil og o-ring.

Alle delene legges så i et varmt vannbad med stoutrens. De bør få ligge en stund, 30-60 min, slik at alt løsner. Samtidig fylles fatene med varmt vann og stoutrens. Går over toppen av fatene med en svamp. Etter at ting har fått ligger og bløtgjort seg, skylles alle delene med kaldt vann, og skrubbes for å få av det som måtte sitte igjen. Pakninger får en sprut med næringsmiddelgodkjent smøremiddel, før de settes på plass. Hvis pakningene ser slitte ut, er det bare å bytte. Jeg kjøper alltid med et fullt sett o-ringer til hvert fat når jeg bestiller brukte fat.

Til smøring av O-ringer

Så er det bare å sette sammen fatene igjen. Det tar tid og er ikke særlig moro, men det lønner seg definitivt å gjøre det. Jeg tok ikke jobben med å desinfisere fatene i denne omgang, det tar jeg i  forbindelse med stikking fra gjæringsdunk.


Fire nyvaskede og nysmurte fat, klare for mer øl :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar