mandag 16. november 2009

Batch #12: Amber Ale

Fatene må fylles opp, så i går ble det brygging av en Amber ale. Amber ale er en variant av amerikansk pale ale, der malt og humlearmoa er dominerende. Ølet skal være noe søtt (FG ~ 1018-1020), ikke voldsomt bittert, men med mye humlearoma. Jeg valgte derfor å meske på 67-68 grader, og benyttet hele 5 humletilsetninger. Jeg ville prøve en metode som kalles first wort hopping, hvor man tilsetter humlen i kokekjelen mens man skyller. Dette skal gi en rundere bitterhet, noe jeg tenkte kunne passe stilen bra. Ellers ble mye humle tilsatt det siste kvartere. Vørteren smakte godt, masse humlearoma og en fin bitterhet som avslutning.

Jeg fikk merke i går av meskekaret mitt nok er i minste laget. 18 liter vann og 7 kg malt sørget for at det rant over, noe tærne mine fikk lide for. Jeg må nok redusere de største batchene mine heretter, og begynne å spare til nytt og større meskekar, eventuelt. Trenger ikke å lage noe særlig mer enn et fat av gangen, uansett. Utbytte ble ikke særlig bra, ca 65%, men jeg endte opp ca 22 liter med OG 1057, som ikke er så voldsomt langt unna målet. All humlen stjeler også mye vørter, noe jeg ikke hadde tatt høyde for. I dag tidlig klukket det lystig i gjæringskaret, så da er det bare å vente igjen.

Amber ale
Batch: 25 liter 70% utbytte.

Malt:
6,5 kg Palemalt
0,25 kg krystallmalt
0,25 kg mørk krystallmalt

Humle:
20 gr Amarillo FWH
20 gr Amarillo i 15 min
20 gr Amarillo i 10 min
30 gr Amarillo i 5 min
45 gr Amarillo ved endt koking

Gjær:
Wyeast 1056 American Ale, 2 liter starter.

OG(e): 1058
FG(e): 1018
IBU: 39
EBC: 25

-Øyvind

2 kommentarer:

  1. Hvordan ble ølen, er den god?

    SvarSlett
  2. Ja, jeg synes i hvert fall det. Den hadde en fantastisk situsarmoa de første ukene. Det mener det begynner å dabbe av bittelitt nå, så kanskje jeg må tørrhumle i fatet etterhvert. På en annen side, så er jeg forkjølet nå, så det demper vel noe av smaken. Fortsatt godt da:) Jeg har en flaske du kan få.

    SvarSlett