søndag 31. mai 2009

Humle

At jeg er bitt av bryggebasillen, er det ingen tvil om. Og det får konsekvenser! Hjemme har vi nettopp bygget ny terrasse, med stor blomsterkasse, samt litt grøntareal foran huset som må pyntes opp. Tidligere i vår bestilte jeg derfor tre stykk humlerhizomer fra www.aplus-hops.co.uk; Early Bird (Goldingsvariant), Fuggles og Challenger. Disse ble plantet ut for en drøy måned siden. Challengerhumlen har nok best levevilkår, og har kommet best i gang. Early Birdhumlen har også kommet såpass at den nå klatrer seg oppover hyssingsnoren. Fuggleshumlen har dessverre ikke kommet opp av jorden enda. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg håper at roten ikke er dø, og at den i det minste utvikler rotsystem.

Jeg vil nok ikke kunne høste noe særlig med humle denne sesongen, kanskje heller ikke neste år. Men de er fine planter, og etter hvert vil de kanskje produsere noen titalls gram med humleblomster som jeg kan benytte i mine egne øl.

Så hva er humle, og hvorfor bruker vi det til ølbrygging? Humle er en slyngplante i hampfamilien, som kan bli 6-7 meter høy. Hvert år visner den ned til roten. Det er blomstene fra hunnplanten vi benytter i ølbryggingen, og bidrar med bitterhet, som motvekt til den søte vørteren, smak og aroma. Humle som kokes i over en time bidrar kun med bitterhet. Humle som tilsettes nærmere slutten av koketiden bidrar med veldig lite, eller ingen bitterhet, med derimot smak og aroma. Humle har også visse konserverende egenskaper.

Det finnes mange artikler på nettet om humle. Søk på hops for å finne engelske sider.

Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar