tirsdag 23. oktober 2018

Picobrygg #9

Sist jeg var på Bryggselv var kona med, og da fikk hun en idé om at hun brygge øl og gi bort i gave. Etter mye frem og tilbake, landet hun på Santas Selfmedication, et sett som Bryggselv har laget sammen med Gahr Smit-Gahrsen. Settet er beregnet på å gi 25 liter øl, mens hun så kun for seg et lite brygg, rundt 6 liter. Tanken var også da at det skulle være enklere for henne å brygge selv. Nå endte jeg opp med å gjøre alt, siden tiden ikke strakk helt til (ikke lett som småbarnsforeldre å sette av flere timer til felles ølbrygging). Jeg brukte skaleringsmuligheten i Beersmith til å justere oppskriften. Kona ville at ølet skulle bli mørkt, så jeg slang oppi bittelitt carafa special III for å gjøre den mørkere.

Jeg har en niliters gryte som jeg stort sett bruker til varming av skyllevann og koking av oksygeneringsutstyret, men som også brukes ved brygging av små brygg. Jeg var usikker på om jeg ville klare å meske alt maltet med nok vann (jeg bruker da BIAB-metoden: Brew in a bag). Jeg valgte derfor å dele opp mesken i to, og meske først halvparten av maltet, ta det ut og meske den andre halvparten i vørteren fra første runde. Dette har blant annet Brew Strong testet sammen med John Blichmann, og flere mindre bryggerier bruker denne metoden for å brygge sterke øl. Økningen av sukkerinnholdet (SG) ser ut til å være lineært, i hvert fall opp mot 1.080-1.100.

Maris Juleøl
6 liter, 75 % utbytte

Malt
1,85 kg maris otter
0,05 kg amber malt, 125 EBC
0,15 kg mørk krystallmalt, 275 EBC
0,03 kg sjokolademalt, 1000 EBC
0,01 kg carafa special III

Humle
8 g target 9 % i 60 min
6 g fuggles 5 % i 15 min
6 g fuggles 5 % ved kokeslutt

Gjær
White labs wlp013 London ale. Høstet fra #170

OG(e): 1.082
FG(e): 1.020
IBU: 32
EBC: 54

Enstegs infusjonsmesking: 68 °C 2x45 min. Den første mesken ble skylt med fem liter vann (78°C).

Mesking i pose

Brukte komfyren til å justere og holde på temperaturen. Ikke helt enkelt, men det gikk. Den andre store gryten er til skylling av mesken.


Lett rullende kok.

Kjøling av vørter i vannbad.


Notater

Etter brygging: Endte opp med 6 liter, OG 1.072. Utbyttet med BIAB er en del lavere enn 75 %, så jeg måtte justere med litt maltekstrakt. Uansett tror jeg dette kan bli bra, og lavere OG er strengt tatt bra med tanke på at det bare er to måneder til jul. Satt til gjæring på 19°C. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar