tirsdag 15. oktober 2013

Garmbic: Høsting av gjær og bakterier

Jeg har lengte lekt med tanken på å brygge spontangjæret øl, spesielt inspirert av Michael Tonsmeirs blogging om temaet. Spesielt innlegget om hvordan han "fanget" villgjær og bakterier vekket min tro på at dette kan gjøres hjemme, ikke bare av Jean på Cantillion Brouwerij.

Jeg startet med å lage vørter for høsting av mikroflora (villgjær og bakterier). Vørteren ble delt i tre gryter med nylonstrømper over, for å hindre insekter og bøss å havne oppi. Disse sto på tre forskjellige steder, foran og bak huset, og nede ved øleskapet. Utetemperaturen lå mellom fem og syv grader nå, mens inne var det rundt 21 grader. 

Neste morgen ble vørteren helt over på glassgallonger med mer vørter (ser i etterkant at Mike ikke tilsatte mer vørter før etter å ha vurdert fangste). Disse skal få stå to-tre uker, slik at det dannes nok alkohol til å drepe de bakteriene som kan være skadelige for mennesker (e-coli f.eks).

Det neste steget er å brygge selve surølet, lamicen (garmbic som jeg velger å kalle den). Jeg har lyst til å gjøre det ordentlig, det vil si å benytte meg av turbid mashing (du kan lese mer om det her og her). Jeg er ikke helt sikker på om dette lar seg gjennomføre i en speidel, så dette må jeg tenke nøye igjennom.

Gryte med vørter. For å beskytte mot insekter har jeg tredd en nylonstrømpe over.

Gryten ved øleskapet.
Mer startervørter tilsatt kulturene som forhåpentligvis ble samlet i løpet av natten. Blir veldig spennende å følge med på utviklingen.

Oppdatering 5.11.13:

De to kulturene som sto ute har vist størst aktivitet av de tre. Spesielt den ene virker lovende. Jeg hadde gitt opp den som sto inne, etter kun små tegn til vekst. Aromaen derimot var god, så jeg har gitt den en sjanse til. 

De tre starterene har ganske forskjellige aromaer (har ikke turt å smake enda). Den med mest aktivitet lufter veldig fruktig og godt.
Den andre av utestarterne er ikke så fruktig, og lufter også en god del svovel. Den er er kanskje den som minner meg mest om surøl.
Den siste starteren er også kfruktig, men mindre intens enn den første. Ikke noen tegn til ubehagelige smaker. 

Ingen av starterene har vist tegn til pelicle, som brett pleier å lage. 

I går tilsatte jeg en liter til med startervørter (uten humle), og byttet ut vannlåsen med aluminiumsfolie. Jeg rister på dem flere ganger om dagen, for å fremme cellevekst. Planen er å la disse stå noen uker til, for å ta ca en liter fra hver av starter for å lage surølet. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar