fredag 19. oktober 2012

#78 Altbier

Jeg lagde gjærstarter til altbier i helgen, men den har blitt stående på kjøkkenbenken noen dager. Jeg fant ut da jeg brygget bitteren at jeg var tom for både caramalt og krystallmalt, som jeg egentlig hadde tenkt å bruke. Jeg hadde tenkt å ta tur til Bryggselv.no, men fikk aldri tid. Men i dag skulle brygge, og erstattet krystallmalten med mørk krystallmalt. Oppskriften er basert på oppskriften til Jamil Zainasheff.

For å vekke liv i gjæren igjen og gjøre den klar for jobb, tappet jeg ut ca en liter vørter fra mesken som jeg kokte i femten minutter, kjølte ned og tilsatte i kolben med gjæren. Etter en time eller to var det fin aktivitet i kolben.

Garm Altbier
22 liter, 75 % utbytte

Malt:
3,3 kg pilsnermalt
0,85 kg viennamalt
0,75 kg munchnermalt
0,3 kg mørk krystallmalt
0,06 kg carafa special II

Humle:
25 g Magnum 14,6 % i 60 min
15 g Tettnanger 4,7 % i 30 min

Gjær:
WLP 036 Düsseldorf Altbier, 2 liter starter ihht mrmalty.com

OG(e): 1051
OG(m): 1058
FG(e): 1015
IBU: 46
EBC: 30

Mesket i 75 min ved 66 grader, 76 grader i ti min. Kokte i 90 min på grunn av mengdene pilsnermalt. Fikk veldig bra utbytte. Skylte med seks liter vann for å kompensere for lang koking, kanskje det er årsaken. Gjæres i to uker på 16 grader.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar